Registrerar a-kassorna uppgifter korrekt i sina system?
IAF har identifierat brister i a-kassornas registrering av uppgifter i sina system. Bristerna kan leda till felaktiga beslut för den ersättningssökande med risk för felaktiga utbetalningar som följd.
Det är viktigt att de uppgifter som a-kassorna registrerar är korrekta och återger det beslut som har tagits. Uppgifterna ligger till grund vid uppföljning av arbetslöshetsförsäkringen. Vid felaktiga registreringar ökar risken att riksdagen och regeringen fattar beslut utifrån felaktigt underlag. Felaktiga registreringar ökar även risken för felaktiga beslut för den ersättningssökande med risk för felaktiga utbetalningar som följd.
I granskningen har IAF kontrollerat följande uppgifter hos a-kassorna:
- registrerade avstängningsbeslut
- verkställda avstängningsdagar
- dagpenningavdrag vid pension
- förekomst av fiktiva personnummer
- underrättelser som inte prövas.
IAF har observerat att många beslut som fattats av arbetslöshetskassorna inte stämmer överens med vad som registreras i deras handläggningssystem. Det finns inget i a-kassornas system som uppmärksammar handläggaren på att det ärendebeslut som registreras för en underrättelse, inte stämmer med registreringen om åtgärd. Ett annat vanligt problem är att felaktiga registreringar inte tas bort från systemet. IAF anser att a-kassornas handläggningssystem inte är utformat för att hjälpa handläggaren att registrera rätt.
IAF:s bedömning av bristerna
IAF riktar kritik mot a-kassorna
- för att de inte utformat sitt handläggningssystem så att möjligheten att registrera fel minimeras.
IAF riktar en anmärkning till a-kassorna
- för att de inte regelbundet följer upp sin registerkvalitet.
IAF riktar ett påpekande till a-kassorna
- för att de inte rättar eller tar bort felaktiga registreringar av beslut som tillhör gällande ersättningsperiod.
IAF har i en tidigare granskning visat resultat med liknande brister som inte är åtgärdade. Det finns därför ett behov av förbättringar av a-kassornas registreringar av beslut.
A-kassorna ska redovisa åtgärder senast 31 mars 2024
Alla a-kassor ska skriftligt redogöra för vad kassorna planerar att vidta för åtgärder och vilka åtgärder de har vidtagit med anledning av de brister som den här granskningen visar. Sista dag att lämna redogörelsen är 31 mars 2024.