Granskning av Hotell- och restauranganställdas arbetslöshetskassa
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) har granskat Hotell- och restauranganställdas arbetslöshetskassas organisation och förvaltning, ekonomi samt handläggning av ärenden.
Granskningen visar att arbetslöshetskassan har goda förutsättningar att på ett rättssäkert och effektivt sätt utföra sitt uppdrag inom arbetslöshetsförsäkringen.
Granskningen visar också att Hotell- och restauranganställdas arbetslöshetskassa
- har goda förutsättningar att fullfölja sitt uppdrag.
- arbetar strukturerat med intern styrning och kontroll samt följer upp identifierade risker i verksamheten.
- har goda ekonomiska förutsättningar och arbetar strukturerat med uppföljning och kontroll av ekonomin.
Ärendehandläggningen fungerar bra
Granskningen av förstagångsprövningar, underrättelser och återkrav visar att handläggningen fungerar bra. IAF konstaterar dock en brist i arbetslöshetskassans beslutsbrev. Där saknas ofta information om vilken period som ersättningen har beräknats på.
Arbetslöshetskassan har i sitt yttrande meddelat att de brister som IAF har påpekat kommer att bli åtgärdade. IAF bedömer därför att någon ytterligare uppföljning inte är nödvändig.