På iaf.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

IAF Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen

Använder a-kassorna Försäkringskassans e-tjänst när ansökningar måste kompletteras?

Arbetslöshetskassorna bör bli bättre på att använda Försäkringskassans elektroniska tjänst LEFI Online i ärenden där personer har skickat in ansökningar om arbetslöshetsersättning som behöver kompletteras. Det var en av IAF:s synpunkter i rapport 2016:1 "Tid från arbetslöshet till utbetalning".

Rapporten visade att ett av de mest tidskrävande inslagen i handläggningen var komplettering av underlag för att beräkna förmåner från Försäkringskassan. Endast några arbetslöshetskassor använde dock e-tjänsten, och flera kände inte till den. IAF har därför följt upp frågan om arbetslöshetskassornas användning av LEFI Online.

Vid tidpunkten för denna förfrågan använde 10 av 28 arbetslöshetskassor e-tjänsten, medan 14 utredde möjligheterna att göra det i framtiden, och beskrev hur de kommit olika långt i ansökningsprocessen. 4 arbetslöshetskassor använde sig inte av LEFI Online och hänvisade till att handläggarna i dagsläget behöver logga in med sin personliga e-legitimation samt att SO jobbar på en lösning i ärendehanteringssystemet som bygger på LEFI Online och som kommer att bli tillgänglig för alla arbetslöshetskassor. 2 av de arbetslöshetskassor som inte använde sig av LEFI Online svarade att de fortfarande inte kände till e-tjänsten.

IAF ser positivt på det ökade användandet av LEFI Online och den kommande integrationen av e-tjänsten i ärendehanteringssystemet ÄGA.