Kapitel 11 – Omprövning och överklagande
Kapitel 11 behandlar omprövning och överklagande av beslut.
I avsnittet återges de paragrafer som har relevans för detta kapitel och enligt den senaste lydelsen i SFS. Se även riksdagens, regeringens och IAF:s webbsidor för information om författningstexten och övergångsbestämmelser.
Lag
Lag (2024:506) om arbetslöshetsförsäkring
11 kap. Omprövning och överklagande
Omprövning av beslut
1 § Arbetslöshetskassan ska ompröva sitt beslut om det begärs av den enskilde som beslutet angår. Det gäller inte om arbetslöshetskassan redan har ändrat beslutet enligt 37 eller 38 § förvaltningslagen (2017:900). Vid omprövning får beslutet inte ändras till den enskildes nackdel. 2 § En begäran om omprövning ska vara skriftlig och ha kommit in till arbetslöshetskassan inom två månader från den dag då den som begär omprövning fick del av beslutet genom arbetslöshetskassan. I begäran om omprövning ska den enskilde ange vilket beslut som avses och på vilket sätt som den enskilde vill att beslutet ska ändras. 3 § Arbetslöshetskassan ska underrätta den enskilde om hur den enskilde kan begära omprövning av ett beslut. En sådan underrättelse ska innehålla information om vilka krav som ställs på form och innehåll, vad som gäller i fråga om ingivande och inom vilken tid en begäran om omprövning ska ha kommit in till arbetslöshetskassan. Underrättelse får ske genom delgivning. 4 § Arbetslöshetskassan prövar om begäran om omprövning har kommit in i rätt tid. Om begäran har kommit in för sent ska den avvisas. En begäran ska dock inte avvisas om
1. förseningen beror på att arbetslöshetskassan inte har lämnat den enskilde en korrekt underrättelse om hur man begär omprövning, eller
2. begäran har kommit in inom tidsfristen till den domstol som ska pröva ett överklagande av arbetslöshetskassans omprövningsbeslut.Överklagande av beslut
5 § En arbetslöshetskassas beslut i ärenden om arbetslöshetsersättning enligt denna lag får överklagas till allmän förvaltningsdomstol, om inte något annat följer av lagen (1969:93) om begränsning av samhällsstöd vid arbetskonflikt. Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten. 6 § Arbetslöshetskassans beslut överklagas till den förvaltningsrätt inom vars domkrets den enskilde var folkbokförd vid tidpunkten för beslutet. Om det inte finns någon sådan behörig förvaltningsrätt överklagas beslutet till den förvaltningsrätt inom vars domkrets det första beslutet i saken fattades.Omprövning före överklagande
7 § Arbetslöshetskassans beslut får inte överklagas av den enskilde innan det har omprövats av arbetslöshetskassan. Om ett beslut överklagas innan det har omprövats, ska överklagandet anses som en begäran om omprövning. Första stycket gäller inte beslut som har ändrats med stöd av 37 eller 38 § förvaltningslagen (2017:900). Den enskildes begäran om omprövning av ett sådant beslut ska anses som ett överklagande.Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringens rätt att överklaga
8 § Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen får överklaga en arbetslöshetskassas och en domstols beslut enligt denna lag.Motpart i överinstans
9 § I ett mål där en enskild har överklagat en arbetslöshetskassas beslut är arbetslöshetskassan den enskildes motpart, om inte annat följer av 10 §. 10 § Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen får överta en arbetslöshetskassas uppgift att i förvaltningsrätten och kammarrätten föra det allmännas talan. I Högsta förvaltningsdomstolen är det Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen som för det allmännas talan.Överklagandetiden
11 § Ett överklagande av ett beslut enligt denna lag ska ha kommit in till den arbetslöshetskassa eller domstol som har meddelat beslutet inom två månader från den dag då den som överklagar fick del av beslutet genom arbetslöshetskassan eller domstolen. Ett överklagande från Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen eller arbetslöshetskassan ska dock ha kommit in inom två månader från den dag då beslutet meddelades. 12 § Ett överklagande av ett beslut om ett sådant intyg som avses i 1 kap. 3 § ska ha kommit in till den myndighet eller domstol som har meddelat beslutet inom två månader från den dag då den som överklagar fick del av beslutet genom myndigheten eller domstolen. Ett överklagande från den myndighet som har beslutat om intyget ska dock ha kommit in inom två månader från den dag då beslutet meddelades.
Förordning
Förordning (2024:1350) om arbetslöshetsförsäkring
Föreskrift
Förarbete
Kommentarer
Av författningskommentaren till 11 kap. lagen (2024:506) om arbetslöshetsförsäkring (prop. 2023/24:128 s. 474 ff.) framgår följande.
Omprövning och överklagande
Omprövning av beslut 1-4 §§
I 1 § regleras när en arbetslöshetskassa ska ompröva ett tidigare fattat beslut. Paragrafen motsvarar delvis 61 § och i sak 65 § andra stycket lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring.
Första stycket motsvarar delvis 61 § lagen om arbetslöshetsförsäkring. I likhet med vad som gäller sedan tidigare ska arbetslöshetskassan ompröva sitt beslut om det begärs av den enskilde som beslutet angår. Det är endast arbetslöshetskassans beslut som omfattas av bestämmelsen. Beslut om sådana intyg som avses i 1 kap. 3 § omfattas inte av skyldigheten till omprövning. Om arbetslöshetskassan har ändrat beslutet enligt 37 eller 38 § förvaltningslagen (2017:900) ska arbetslöshetskassan inte ompröva sitt beslut. Av 10 kap. 8 § framgår när ett beslut senast får rättas eller ändras.
Andra stycket motsvarar i sak 65 § lagen om arbetslöshetsförsäkring. I likhet med vad som gäller sedan tidigare får arbetslöshetskassan inom ramen för en begäran om omprövning inte ändra ett beslut till nackdel för den enskilde. Det finns däremot inget som hindrar att arbetslöshetskassan rättar eller ändrar ett beslut till nackdel för den enskilde enligt 36 eller 37 § förvaltningslagen. Arbetslöshetskassan kommer således att kunna avslå en begäran om omprövning och samtidigt i ett separat beslut på eget initiativ ändra beslutet som den enskilde vill ha omprövat till nackdel för den enskilde.
I 2 § regleras formkraven för en begäran om omprövning. Paragrafen motsvarar delvis 62 § lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring. I likhet med vad som gäller sedan tidigare ska en begäran om omprövning följa samma krav som gäller vid överklagande av ett beslut. I bestämmelsen framgår bland annat kraven på form och innehåll vid en begäran om omprövning och att begäran ska ges in till arbetslöshetskassan. Det framgår även vilken information som den enskilde ska lämna i en begäran. Att den enskilde ska ange på vilket sätt beslutet bör ändras innebär inte att bestämmelsen ställer några höga krav på tydlighet och konkretion. Den enskildes skriftligen uttryckta vilja bör tolkas välvilligt av arbetslöshetskassan.
I 3 § finns bestämmelser om underrättelse till den enskilde om hur en begäran om omprövning går till. Paragrafen har ingen motsvarighet i lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring. En enskild som får begära omprövning av ett beslut ska underrättas om hur det går till. En sådan underrättelse ska innehålla information om vilka krav som ställs på en sådan begärans form och innehåll och vad som gäller i fråga om inom vilken tid en sådan begäran ska ha kommit in till arbetslöshetskassan. Med stöd av denna paragraf kan arbetslöshetskassan skicka en sådan underrättelse genom delgivning. Att arbetslöshetskassan får använda delgivning innebär att arbetslöshetskassan kan använda sig av de metoder för delgivning som regleras i delgivningslagen (2010:1932) för att säkerställa att den enskilde får del av underrättelsen.
I 4 § finns bestämmelser om rättidsprövning av en begäran om omprövning av ett beslut. Paragrafen motsvarar delvis 62 § lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring.
Enligt första stycket prövar arbetslöshetskassan frågan om en begäran om omprövning har kommit in i rätt tid. Om en begäran har kommit in för sent ska arbetslöshetskassan besluta att den inte får tas upp till prövning, det vill säga att den ska avvisas. Med rätt tid avses den frist om två månader som regleras i 2 §. Om en begäran har kommit in för sent ska arbetslöshetskassan meddela ett formellt avvisningsbeslut. Om begäran inte avvisas ska arbetslöshetskassan göra en ny fullständig prövning av sakfrågan.
I andra stycket finns två undantag från huvudregeln om avvisning. Av punkt 1 följer att en begäran om omprövning inte ska avvisas om förseningen beror på att arbetslöshetskassan inte har lämnat en korrekt underrättelse om hur en enskild begär omprövning. I 3 § finns bestämmelser om sådana underrättelser.
Av punkt 2 följer att en begäran om omprövning inte ska avvisas om den enskilde har lämnat in sin begäran till den domstol som ska pröva ett överklagande av arbetslöshetskassans omprövningsbeslut. Arbetslöshetskassan får i dessa fall göra rättidsprövningen med utgångspunkt i de upplysningar som domstolen lämnar om när begäran kom in dit.
Överklagande av beslut 5-12 §§
Till vilken domstol överklagas beslut? 5 §
I 5 § regleras forum för överklagande av beslut enligt lagen. Paragrafen motsvarar i huvudsak 49 § första meningen och 60 § lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring.
Av första stycket framgår att allmän förvaltningsdomstol som huvudregel är rätt forum för överklagande av arbetslöshetskassans beslut i ärenden om ersättning enligt lagen. Det innebär att förvaltningsrätten är första instans vid överklagande med stöd av bestämmelsen, se 14 § första stycket lagen (1971:289) om allmänna förvaltningsdomstolar. Denna regel gäller om inte något annat följer av lagen (1969:93) om begränsning av samhällsstöd vid arbetskonflikt. Bestämmelsen omfattar samtliga beslut som arbetslöshetskassan fattar i ett ärende, bland annat rätten till ersättning, återkrav och avvisning.
I andra stycket anges att det krävs prövningstillstånd vid överklagande till kammarrätten.
I 6 § regleras vilken förvaltningsrätt som är behörig att pröva ett överklagande av arbetslöshetskassans beslut. Paragrafen motsvarar i huvudsak 49 § andra och tredje meningen lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring. Av paragrafen framgår att det som huvudregel är den enskildes folkbokföring som bestämmer vilken förvaltningsrätt som är behörig att pröva ett överklagande av arbetslöshetskassans beslut. Det gäller även i de fall då Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen enligt 8 § överklagar ett beslut av arbetslöshetskassan. Om det inte finns någon sådan behörig förvaltningsrätt, gäller i likhet med huvudregeln för mål i allmän förvaltningsdomstol i 14 § andra stycket lagen (1971:289) om allmänna förvaltningsdomstolar att beslutet överklagas till den förvaltningsrätt inom vars domkrets det första beslutet i saken fattades.
Omprövning före överklagande 7 §
Enligt 7 § ska ett beslut omprövas av arbetslöshetskassan innan det kan överklagas av den enskilde. Paragrafen motsvarar i huvudsak 50 § lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring.
Av första stycket framgår att en arbetslöshetskassas beslut inte får överklagas av den enskilde innan arbetslöshetskassan har omprövat sitt beslut. Bestämmelsen avser således bara beslut som överklagas av en enskild. Beslut som överklagas av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen ska inte omprövas, jfr 1 §. Ett överklagande ska ses som en begäran om omprövning om det överklagas innan det har omprövats.
Av andra stycket följer att om arbetslöshetskassan har ändrat ett beslut med stöd av 37 eller 38 § förvaltningslagen (2017:900) och den enskilde begär omprövning av ett sådant beslut, ska begäran ses som ett överklagande av ändringsbeslutet.
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringens rätt att överklaga 8 §
I 8 § regleras att Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen får överklaga en arbetslöshetskassas och en domstols beslut. Paragrafen motsvarar i huvudsak 51 § lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring. Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen får överklaga ett beslut både till förmån och nackdel för en enskild (se RÅ 2007 not 117).
Motpart i överinstans 9-10 §§
I 9 § regleras att arbetslöshetskassan är den enskildes motpart om den enskilde överklagar ett beslut. Paragrafen motsvarar i sak 58 § lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring. När Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen för det allmännas talan enligt 8 § har inte arbetslöshetskassan möjligheten att få ställning som part i målet.
I 10 § regleras när Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen får och ska föra det allmännas talan i domstol. Paragrafen motsvarar i sak 59 § lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring.
Bestämmelsen i första stycket innebär en möjlighet för Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen att ta över arbetslöshetskassans talan i förvaltningsrätten och kammarrätten. När inspektionen gör det förlorar arbetslöshetskassan möjligheten att träda in som part (jfr Kammarrätten i Stockholms beslut den 22 maj 2013 i mål nr 2820-13 och RÅ 2007 ref. 21).
Av andra stycket framgår att det alltid är Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen som för det allmännas talan i Högsta förvaltningsdomstolen.
Överklagandetiden 11-12 §§
I 11 § finns bestämmelser om överklagandetiden vid överklagande av ett beslut i ärenden om ersättning. Paragrafen motsvarar i sak 54 § lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring.
Av första stycket framgår att den enskilde har två månader på sig att överklaga ett beslut från den dag då den enskilde fick del av beslutet genom arbetslöshetskassan eller domstolen. Av 33 § förvaltningslagen (2017:900) framgår att en myndighet är skyldig att så snart som möjligt underrätta den som är part om det fullständiga innehållet i ett beslut, om det inte är uppenbart obehövligt. En sådan underrättelse får ske genom delgivning enligt delgivningslagen (2010:1932).
Av andra stycket framgår att ett överklagande ska ha kommit in inom två månader från den dag då beslutet meddelades om arbetslöshetskassan eller Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen vill överklaga ett beslut.
I 12 § finns bestämmelser om överklagandetiden vid överklagande av ett beslut om ett sådant intyg som avses i 1 kap. 3 §. Paragrafen motsvarar i sak 54 § lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring.
Enligt första stycket är den enskildes överklagandetid två månader för överklagande av ett beslut om utfärdande av ett intyg om att med bibehållen rätt till ersättning söka arbete i något annat EU- eller EES-land, i Schweiz eller i Storbritannien och Nordirland, så kallat U2-intyg. Vad som i övrigt gäller för överklagande av besluten om intyg följer av förvaltningslagen (2017:900). Denna bestämmelse ska läsas tillsammans med bland annat 33 § förvaltningslagen.
Av andra stycket framgår att ett överklagande ska ha kommit in inom två månader från den dag då beslutet meddelades om den myndighet som har beslutat om intyget vill överklaga.