Kapitel 9 – Uppgiftsskyldighet
Kapitel 9 innehåller bland annat bestämmelser om uppgiftsskyldighet för myndigheter, arbetslöshetskassor samt för arbetsgivare och uppdragsgivare.
I avsnittet återges de paragrafer som har relevans för detta kapitel och enligt den senaste lydelsen i SFS. Se även riksdagens, regeringens och IAF:s webbsidor för information om författningstexten och övergångsbestämmelser.
Lag
Lag (2024:506) om arbetslöshetsförsäkring
9 kap. Uppgiftsskyldighet
Uppgiftsskyldighet för myndigheter
1 § Arbetsförmedlingen, Centrala studiestödsnämnden, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten ska till en arbetslöshetskassa lämna de uppgifter om en enskild som behövs för ett ärende hos arbetslöshetskassan enligt denna lag.Uppgiftsskyldighet för arbetslöshetskassor
2 § En arbetslöshetskassa ska till Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten lämna de uppgifter om en enskild som behövs för ett ärende hos den mottagande myndigheten. 3 § En arbetslöshetskassa ska till en annan arbetslöshetskassa lämna de uppgifter om en enskild som behövs för ett ärende hos den mottagande arbetslöshetskassan enligt denna lag.Uppgiftsskyldighet för arbetsgivare och uppdragsgivare
4 § En arbetsgivare eller uppdragsgivare ska på begäran till en arbetslöshetskassa lämna de uppgifter om en enskilds anställnings- och uppdragsförhållanden som behövs för ett ärende hos arbetslöshetskassan enligt denna lag.Föreskrifter om uppgiftsskyldighet
5 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela föreskrifter om vilka uppgifter som enligt 1-4 §§ ska lämnas av eller till en arbetslöshetskassa.
Förordning
Förordning (2024:1350) om arbetslöshetsförsäkring
Uppgifter som en myndighet ska lämna till en arbetslöshetskassa
15 § De uppgifter som Arbetsförmedlingen ska lämna till en arbetslöshetskassa enligt 9 kap. 1 § lagen (2024:506) om arbetslöshetsförsäkring är
1. namn, personnummer och i förekommande fall samordningsnummer,
2. från och med vilken dag den enskilde är anmäld eller inte längre är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen,
3. vilket arbetsmarknadspolitiskt program den enskilde har anvisats till, omfattningen av anvisningen och under vilken tidsperiod den gäller, och
4. om en anvisning till ett arbetsmarknadspolitiskt program har ändrats eller återkallats eller om den enskilde har skrivits ut ur programmet samt från och med vilken dag ändringen, återkallelsen eller utskrivningen ska gälla och skälen för den. Arbetsförmedlingen ska skyndsamt underrätta arbetslöshetskassan om, när och på vilken grund det kan antas att den enskilde
1. inte uppfyller de allmänna villkoren för rätt till arbetslöshetsersättning enligt 2 kap. 1 § lagen om arbetslöshetsförsäkring,
2. åter uppfyller villkoren enligt 1, eller
3. missköter arbetssökandet, förlänger tiden i arbetslöshet eller orsakar arbetslösheten enligt 7 kap. 2-4 §§ samma lag. 16 § Arbetsförmedlingen ska samtidigt som en underrättelse lämnas enligt 15 § andra stycket informera den enskilde om underrättelsen och anledningen till den. Om Arbetsförmedlingen har lämnat en underrättelse på grund av att den enskilde inte längre är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen, ska den enskilde informeras om att den uppgiften kan komma att lämnas till Försäkringskassan. Om underrättelsen har lämnats på grund av att den enskilde vid en bestämd tidpunkt inte har besökt eller tagit kontakt med Arbetsförmedlingen, eller med en leverantör som utför arbetsmarknadspolitiska insatser på uppdrag av Arbetsförmedlingen, ska Arbetsförmedlingen skyndsamt kalla den enskilde till ett nytt besök eller en ny kontakt. 17 § De uppgifter som Centrala studiestödsnämnden ska lämna till en arbetslöshetskassa enligt 9 kap. 1 § lagen (2024:506) om arbetslöshetsförsäkring är
1. namn, personnummer och i förekommande fall samordningsnummer,
2. att en ansökan om studiestöd har lämnats in,
3. för vilken tidsperiod studiestöd har sökts och beviljats,
4. vilket studiestöd som har beviljats,
5. omfattningen av studiestödet,
6. vilket studiestöd som har betalats ut,
7. för vilken tidsperiod studiestöd har betalats ut, och
8. om nämnden har ändrat eller återtagit ett beslut om studiestöd. 18 § De uppgifter som Försäkringskassan ska lämna till en arbetslöshetskassa enligt 9 kap. 1 § lagen (2024:506) om arbetslöshetsförsäkring är
1. namn, personnummer och i förekommande fall samordningsnummer,
2. att en anmälan eller en ansökan om en förmån, ersättning eller annat stöd har lämnats in,
3. vilken förmån, ersättning eller annat stöd som har beviljats,
4. under vilken tidsperiod och i vilken omfattning en förmån, ersättning eller annat stöd utges eller har utgetts,
5. antalet dagar med förmån, ersättning eller annat stöd,
6. vilket eller vilka belopp som har betalats ut, och
7. om ett beslut har ändrats. 19 § De uppgifter som Pensionsmyndigheten ska lämna till en arbetslöshetskassa enligt 9 kap. 1 § lagen (2024:506) om arbetslöshetsförsäkring är
1. namn, personnummer och i förekommande fall samordningsnummer,
2. att en anmälan eller en ansökan om pension eller annan förmån har lämnats in,
3. vilken pension eller förmån som har beviljats,
4. under vilken tidsperiod och i vilken omfattning pension eller annan förmån utges eller har utgetts,
5. omfattningen av inkomstgrundad ålderspension,
6. vilket eller vilka belopp som har betalats ut,
7. om ett beslut har ändrats, och
8. om uttag av pension har återkallats.Uppgifter som en arbetslöshetskassa ska lämna till en myndighet
20 § De uppgifter som en arbetslöshetskassa ska lämna till Arbetsförmedlingen enligt 9 kap. 2 § lagen (2024:506) om arbetslöshetsförsäkring är
1. namn, personnummer och i förekommande fall samordningsnummer,
2. om den enskilde får eller ansöker om arbetslöshetsersättning,
3. ersättningsperiodens längd och antalet förbrukade ersättningsdagar,
4. antalet månader som den enskilde har haft arbetslöshetsersättning vid sidan av inkomster av förvärvsarbete,
5. om den enskilde skulle kunna uppfylla ett inkomstvillkor enligt 3 kap. 2 eller 3 §§ lagen om arbetslöshetsförsäkring om den enskilde hade ansökt om arbetslöshetsersättning och i så fall från vilken dag och hur lång ersättningsperioden skulle vara,
6. beslut om godkänd bisyssla enligt 6 kap. 5 § lagen om arbetslöshetsförsäkring eller om den enskilde enligt 2 kap. 11 § samma lag har rätt till arbetslöshetsersättning trots att den enskilde är att anse som företagare,
7. beslut enligt 2 kap. 13-15 §§ lagen om arbetslöshetsförsäkring om att arbetslöshetsersättning får lämnas samtidigt som den enskilde deltar i utbildning,
8. beslut om varning eller avstängning från rätt till arbetslöshetsersättning enligt 7 kap. 2, 3 eller 4 § lagen om arbetslöshetsförsäkring, och
9. beslut som arbetslöshetskassan har fattat med anledning av en underrättelse från Arbetsförmedlingen enligt 15 § andra stycket. 21 § De uppgifter som en arbetslöshetskassa ska lämna till Försäkringskassan enligt 9 kap. 2 § lagen (2024:506) om arbetslöshetsförsäkring är
1. namn, personnummer och i förekommande fall samordningsnummer,
2. om en ansökan om arbetslöshetsersättning har lämnats in och i så fall för vilken månad,
3. om den enskilde har uppgett sig ha semester eller ha varit förhindrad att arbeta en viss dag,
4. om den enskilde har uppgett sig vara sjuk eller föräldraledig en viss dag samt omfattningen av sjukfrånvaron eller ledigheten,
5. den senaste månaden som den enskilde har fått arbetslöshetsersättning för,
6. tidsperiod, antal dagar och med vilket eller vilka belopp som den enskilde har fått arbetslöshetsersättning,
7. om den enskilde har en pågående ersättningsperiod, och i så fall uppgift om
a) ersättningsperiodens längd och datum för den första och den senast utbetalade ersättningsdagen i ersättningsperioden,
b) antalet förbrukade ersättningsdagar i ersättningsperioden, och
c) den ersättningsgrundande inkomsten och den ersättningsnivå som gällde vid den senaste utbetalningen av arbetslöshetsersättning,
8. om den enskilde har förbrukat en ersättningsperiod, och i så fall uppgift om
a) ersättningsperiodens längd och datum för den första och den sista ersättningsdagen i ersättningsperioden, och
b) den ersättningsgrundande inkomsten och den ersättningsnivå som gällde vid den senaste utbetalningen av arbetslöshetsersättning,
9. om den enskilde skulle kunna uppfylla ett inkomstvillkor enligt 3 kap. 2 § lagen om arbetslöshetsförsäkring om den enskilde hade ansökt om arbetslöshetsersättning och, i de fall den enskilde skulle kunna uppfylla ett sådant villkor, uppgift om
a) vilken dag som inkomstvillkoret skulle kunna uppfyllas,
b) hur många ersättningsdagar den enskilde som mest skulle kunna få, och
c) den ersättningsgrundande inkomst och den ersättningsnivå som skulle ha gällt, och
10. om den enskildes medlemskap i eller anslutning till arbetslöshetskassan har upphört, och i så fall när, samt om medlemskapet eller anslutningen har upphört på grund av att den enskilde har uteslutits ur arbetslöshetskassan med stöd av 37 § första stycket lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor. Om den enskilde har förbrukat en eller flera ersättningsperioder i direkt anslutning till den pågående eller senast förbrukade ersättningsperioden ska uppgifterna i första stycket 8 lämnas även om de tidigare förbrukade ersättningsperioderna. Vid arbetslöshetskassans bedömning enligt första stycket 9 av om en enskild skulle kunna uppfylla ett inkomstvillkor, och vad en ersättningsgrundande inkomst och en ersättningsnivå i så fall skulle vara, ska arbetslöshetskassan vid tillämpningen av lagen om arbetslöshetsförsäkring likställa en ansökan om aktivitetsstöd med en ansökan om arbetslöshetsersättning. 22 § De uppgifter som en arbetslöshetskassa ska lämna till Pensionsmyndigheten enligt 9 kap. 2 § lagen (2024:506) om arbetslöshetsförsäkring är
1. namn, personnummer och i förekommande fall samordningsnummer, och
2. tidsperiod, antal månader och med vilket eller vilka belopp som arbetslöshetsersättning har lämnats. 23 § En arbetslöshetskassa ska på begäran av Kronofogdemyndigheten lämna följande uppgifter om en enskild:
1. namn, personnummer och i förekommande fall samordningsnummer,
2. att en ansökan om arbetslöshetsersättning har lämnats in,
3. beräknad arbetslöshetsersättning och skatteavdrag på denna,
4. när och med vilket belopp arbetslöshetsersättning ska betalas ut till den enskilde, och
5. antal ersättningsdagar som återstår av ersättningsperioden. Om det finns skäl för det ska en arbetslöshetskassa på eget initiativ lämna uppgifter som avses i första stycket.Uppgifter som en arbetsgivare eller en uppdragsgivare ska lämna till en arbetslöshetskassa
24 § De uppgifter som en arbetsgivare eller en uppdragsgivare ska lämna till en arbetslöshetskassa enligt 9 kap. 4 § lagen (2024:506) om arbetslöshetsförsäkring är
1. namn, personnummer och i förekommande fall samordningsnummer,
2. villkoren för anställningen eller uppdraget,
3. arbetad tid och frånvaro,
4. inkomster från arbetet,
5. om ett avtal eller en annan överenskommelse har träffats om avgångsvederlag eller annan ersättning vid anställningens eller uppdragets upphörande,
6. när och på vilken grund anställningen eller uppdraget upphörde,
7. erbjudande om fortsatt arbete och om den enskilde har accepterat eller avvisat erbjudandet,
8. om arbetsgivaren har tagit initiativ till att skilja den enskilde från arbetet,
9. om den enskilde har skilts från arbetet på grund av otillbörligt uppförande, och
10. övriga uppgifter om arbets- eller uppdragsförhållandena.Uppgifter som en myndighet ska lämna till en annan myndighet
25 § Arbetsförmedlingen ska till Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen lämna de uppgifter som inspektionen behöver för
1. tillsyn över arbetslöshetsförsäkringen, och
2. utfärdandet av ett intyg enligt 13 §. Arbetsförmedlingen ska skyndsamt underrätta Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen under de förutsättningar och med det innehåll som framgår av 15 § andra stycket. 26 § Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen ska till Arbetsförmedlingen lämna de uppgifter som behövs för Arbetsförmedlingens uppföljnings-, analys- och utvärderingsarbete.Behandling av känsliga personuppgifter
27 § En arbetslöshetskassa får behandla sådana känsliga personuppgifter som avses i artikel 9.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning) med stöd av artikel 9.2 g i samma förordning om behandlingen är nödvändig
1. för handläggningen av ett ärende, eller
2. för att fullgöra ett uppgiftslämnande som följer av lag eller förordning. Vid behandlingen är det förbjudet att utföra sökningar i syfte att få fram ett urval av personer grundat på känsliga personuppgifter.Källa: https://data.riksdagen.se/dokument/sfs-2024-1350.html
Föreskrift
Förarbete
Kommentarer
Av författningskommentaren till 9 kap. lagen (2024:506) om arbetslöshetsförsäkring (prop. 2023/24:128 s. 465 ff.) framgår följande.
Uppgiftsskyldighet
Uppgiftsskyldigheter för myndigheter 1 §
I 1 § behandlas uppgiftsskyldighet för vissa myndigheter till arbetslöshetskassorna. Paragrafen motsvarar i huvudsak 48 a och 48 c §§ lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring. Ingen ändring i sak är avsedd. Uppgiftsskyldigheten innebär att de aktuella myndigheterna kan lämna ut uppgifter om en enskild utan hinder av sekretess. Samtidigt kommer uppgifterna att hos arbetslöshetskassorna omfattas av sekretess enligt 28 kap. 13 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Det är endast uppgifter som behövs för ett ärende hos arbetslöshetskassorna enligt lagen som ska lämnas ut. Paragrafen är utformad så att uppgifter ska lämnas utan att en uttrycklig begäran har framställts i varje enskilt fall. En rutinmässig överföring av uppgifter föregås dock alltid av en begäran i anslutning till att en rutin för överföringen upprättas. Detta gäller oavsett om information ska överföras i elektronisk form eller manuellt. Det är myndigheten som ska pröva om de uppgifter arbetslöshetskassan begär att få ut omfattas av den föreskrivna uppgiftsskyldigheten. Det är endast sådana uppgifter som ska lämnas ut utan hinder av sekretess. Andra uppgifter än de som omfattas av myndighetens uppgiftsskyldighet får endast lämnas ut efter det att en sekretessprövning har gjorts. Uppgifterna avser bland annat ersättning, förmån, pension eller annat stöd från någon av de i bestämmelsen angivna myndigheterna. För Arbetsförmedlingen innebär uppgiftsskyldigheten exempelvis uppgifter om att den enskilde är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen, avanmäld därifrån eller att denne har anvisats ett arbetsmarknadspolitiskt program. För Centrala studiestödsnämnden, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten innebär skyldigheten exempelvis uppgifter om beslutade studiestöd, socialförsäkringsförmåner eller pensioner. Uppgifterna används bland annat för att bedöma om en sökande har rätt till ersättning, för att samordna förmånerna och för att undvika dubbla utbetalningar. De ärenden som uppgifterna kan behövas i hos en arbetslöshetskassa är alla typer av ärenden enligt lagen. Det avgörande är om uppgifterna behövs för ett ärende hos den mottagande arbetslöshetskassan.
Uppgiftsskyldighet för arbetslöshetskassor 2-3 §§
I 2 § behandlas uppgiftsskyldighet för arbetslöshetskassorna till vissa myndigheter. Paragrafen motsvarar i huvudsak 48 b och 48 d §§ lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring (se prop. 2000/01:129 s. 86– 88). Centrala studiestödsnämnden omfattas dock inte av paragrafen. I förhållande till vad som gäller sedan tidigare görs mindre språkliga ändringar. Uppgiftsskyldigheten innebär att arbetslöshetskassan kan lämna ut uppgifter om en enskild till de aktuella myndigheterna utan hinder av sekretess. Samtidigt kommer uppgifterna att hos myndigheterna omfattas av den sekretess som gäller för uppgifterna där enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Det är endast uppgifter som behövs för ett ärende hos den mottagande myndigheten som ska lämnas ut. Paragrafen är utformad så att uppgifter ska lämnas utan att en uttrycklig begäran har framställts i varje enskilt fall. En rutinmässig överföring av uppgifter föregås dock alltid av en begäran i anslutning till att en rutin för överföringen upprättas. Detta gäller oavsett om information ska överföras i elektronisk form eller manuellt. Det är arbetslöshetskassan som ska pröva om de uppgifter myndigheten begär att få ut omfattas av den föreskrivna uppgiftsskyldigheten. Det är endast sådana uppgifter som ska lämnas ut utan hinder av sekretess. Andra uppgifter än de som omfattas av arbetslöshetskassans uppgiftsskyldighet får endast lämnas ut efter det att en sekretessprövning har gjorts. Uppgiftsskyldigheten innefattar uppgifter i alla typer av ärenden om ersättning, både beslut om rätten till och storleken samt längden på ersättningen, men också om ersättning har återkrävts eller om en sökande har stängts av från rätt till ersättning. Uppgifterna används bland annat för att bedöma om en sökande är berättigad till ersättning, förmån, pension eller annat stöd från någon av de i bestämmelsen angivna myndigheterna, för att samordna förmånerna och för att undvika dubbla utbetalningar. Vilka ärenden det rör sig om och vilka uppgifter som behövs i ärendena får bedömas med ledning av de regler som varje myndighet tillämpar.
I 3 § behandlas uppgiftsskyldighet mellan arbetslöshetskassorna. Paragrafen motsvarar i huvudsak 48 e § lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring (se prop. 2005/06:52 s. 20). I förhållande till vad som gäller sedan tidigare görs mindre språkliga ändringar. Ingen ändring i sak är avsedd. Uppgiftsskyldigheten gäller inom den del av arbetslöshetskassornas verksamhet som regleras i lagen och som omfattas av handlingsoffentlighet och sekretess. Uppgiftsskyldigheten innebär att eventuell sekretess enligt 28 kap. 13 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) viker hos de arbetslöshetskassor som lämnar uppgifterna. Samtidigt kommer uppgifterna att hos de mottagande arbetslöshetskassorna omfattas av samma sekretess. Paragrafen är utformad så att uppgifter ska lämnas utan att en uttrycklig begäran har framställts i varje enskilt fall. En rutinmässig överföring av uppgifter föregås dock alltid av en begäran i anslutning till att en rutin för överföringen upprättas. Detta gäller oavsett om information ska överföras i elektronisk form eller manuellt. Det är arbetslöshetskassan som ska pröva om de uppgifter som den mottagande arbetslöshetskassan begär att få ut omfattas av den föreskrivna uppgiftsskyldigheten. Det är endast sådana uppgifter som ska lämnas ut utan hinder av sekretess. Andra uppgifter än de som omfattas av arbetslöshetskassans uppgiftsskyldighet får endast lämnas ut efter det att en sekretessprövning har gjorts. Uppgiftsskyldigheten innefattar uppgifter i alla typer av ärenden om ersättning, både beslut om rätten till samt storleken och längden på ersättningen, men också om ersättning har återkrävts eller om en sökande har varnats eller stängts av från eller frånkänts rätt till ersättning. Det avgörande är om uppgifterna behövs för ett ärende hos den mottagande arbetslöshetskassan.
Uppgiftsskyldighet för arbetsgivare och uppdragsgivare 4 §
I 4 § behandlas uppgiftsskyldighet för arbetsgivare och uppdragsgivare till arbetslöshetskassorna. Paragrafen har inte någon motsvarighet i lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring. Paragrafen är utformad så att uppgifter, till skillnad från vad som gäller för myndigheter och arbetslöshetskassor, endast behöver lämnas efter en uttrycklig begäran från arbetslöshetskassan. Uppgiftsskyldigheten hindrar inte att en arbetsgivare eller uppdragsgivare frivilligt lämnar uppgifter till en arbetslöshetskassa utan en uttrycklig begäran, till exempel genom den så kallade arbetsgivarportalen. Med stöd av bestämmelsen får uppgifter om en arbetstagare begäras från dennes arbetsgivare. För uppdragstagare får uppgifter i stället begäras från dennes uppdragsgivare. Begreppen har samma innebörd som i 13 kap. 1 § inkomstskattelagen (1999:1229), se 2 kap. 6 §. Enligt paragrafen är det den enskilde som ska ha en uppdragsgivare. Med enskilds uppdrags- och anställningsförhållanden avses främst sådana uppgifter som nu lämnas i ett arbetsgivarintyg. I den mån de inte hämtas in från annat håll eller om de behöver kontrolleras ger bestämmelsen stöd för att uppgifter ska lämnas av arbetsgivaren eller uppdragsgivaren. Anställningsförhållanden kan avse till exempel omfattningen på anställningen, löneuppgifter, uppgifter om avgångsvederlag, av vilken anledning en anställning har upphört samt när och om en sökande har erbjudits ett nytt arbete. Motsvarande gäller för uppgifter från en uppdragsgivare, till exempel omfattning på och innehåll i uppdraget, uppgifter om ersättning för uppdraget och uppgifter om uppdragets upphörande. Uppgiftsskyldigheten gäller bara sådana uppgifter som behövs för ett ärende hos arbetslöshetskassan enligt lagen. Med ärenden enligt lagen avses alla typer av ärenden om ersättning, både beslut om rätten till samt storleken och längden på ersättningen, men också ärenden om återbetalningsskyldighet av ersättning eller ärenden om avstängning från eller frånkännande av rätt till ersättning.
Föreskrifter om uppgiftsskyldighet 5 §
5 § innehåller en upplysningsbestämmelse om att regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer kan meddela föreskrifter om uppgiftsskyldighet. Paragrafen motsvarar till viss del 48 i § i lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring. Föreskrifterna ska avse uppgifter som omfattas av de uppgiftsskyldigheter som regleras i detta kapitel. Det finns även uppgiftsskyldigheter i andra författningar av betydelse för denna lag. Uppgifter av eller till Skatteverket och till Kronofogdemyndigheten är sådana uppgiftsskyldigheter som inte regleras i lagen men som endera är uppgifter som behövs i ett ärende enligt denna lag eller är uppgifter som avser arbetslöshetsförsäkringen och som behövs hos den mottagande myndigheten.